Het komt voor dat burgers en een gemeente een conflict met elkaar hebben. Je kan het bijvoorbeeld oneens zijn met de beslissingen die de gemeente heeft genomen of de manier waarop bepaalde zaken worden aangepakt. Conflicten met de gemeente zijn soms niet te voorkomen. Het is echter goed om te beseffen dat verschillende stappen kunnen worden genomen om een conflict met de gemeente op te lossen. Eén van die stappen is het inschakelen van de gemeentelijke ombudsman.
Wat doet de gemeentelijke ombudsman?
De gemeentelijke ombudsman is een onafhankelijke functionaris die klachten over de gemeentelijke overheid onderzoekt. Het doel van de gemeentelijke ombudsman is om conflicten op te lossen tussen particulieren of bedrijven en de gemeente. Hij onderzoekt klachten over besluitvorming van de gemeente en de uitvoering van beleid en wetgeving.
De gemeentelijke ombudsman kan particulieren en bedrijven helpen met hun conflict. Het is echter goed om te weten dat hij uitsluitend aanbevelingen kan doen en advies kan geven. Hij heeft geen juridische bevoegdheid.
Hoe kun je in contact komen met de gemeentelijke ombudsman?
Wil jij in contact komen met de ombudsman van jouw gemeente? Er zijn verschillende manieren waarop hij bereikbaar is. Doorgaans kan je op de website van de gemeente contactgegevens vinden. Hoewel de wijze waarop je de gemeentelijke ombudsman kunt bereiken verschilt per gemeente, kan men doorgaans per e-mail, telefonisch of via een contactformulier op de website in contact komen met hem.
Wat doet de gemeentelijke ombudsman niet?
Hoewel de gemeentelijke ombudsman een rol kan spelen in jouw conflict met de gemeente, is het goed om te beseffen dat hij niet in alle situaties kan helpen.
Allereerst doet de gemeentelijke ombudsman geen rechterlijke uitspraken. Dat betekent dat hij beslissingen van de gemeente ook niet kan aanvechten. Ook kan de gemeentelijke ombudsman niet helpen wanneer de betreffende overheidsinstantie niet tot de gemeente behoort. Tot slot kan hij niet helpen wanneer je het oneens bent met wet- en regelgeving. Hiervoor dien je contact op te nemen met (een afgevaardigde binnen) de gemeenteraad.
Het verschil tussen de gemeentelijke ombudsman en een mediator
Hoewel de rollen van de gemeentelijke ombudsman en een mediator op elkaar kunnen lijken, zijn er wel degelijk verschillen.
Allereerst hebben beiden een andere verantwoordelijkheid. De gemeentelijke ombudsman onderzoekt klachten over de dienstverlening van de overheid en lost deze zo nodig op, terwijl een mediator verantwoordelijk is voor het begeleiden van geschillen tussen partijen door middel van bemiddeling en onderhandeling.
Ten tweede is het doel van de gemeentelijke ombudsman om klachten over de gemeente op te lossen door aanbevelingen te doen aan de gemeente. De mediator richt zich op het bereiken van een overeenkomst door middel van onderhandeling en het sluiten van compromissen tussen de partijen.
Tot slot zal de gemeentelijke ombudsman na een grondig onderzoek aanbevelingen doen aan de gemeente om de zaak op te lossen. De mediator zal helpen om samen tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is.
Hoewel de rollen van de gemeentelijke ombudsman en de mediator dus verschillen, komt het regelmatig voor dat zij samenwerken bij het oplossen van conflicten.
Hulp nodig bij conflict met de gemeente?
Heb jij hulp nodig bij een conflict met de gemeente? Maeglink biedt hulp bij conflicten tussen overheden en particulieren of bedrijven. Neem snel contact met ons op voor meer informatie.