Diensten

Klachtenafhandeling

Klachtenafhandeling

Een klacht kan voor cliënten en hun familie een ingrijpende ervaring zijn. Het raakt vaak aan gevoelens van onmacht, frustratie of teleurstelling. Voor zorgaanbieders en organisaties zijn klachten eveneens spannend: ze leggen de kwetsbaarheid van de relatie met cliënten bloot en roepen vragen op over de kwaliteit van zorg of dienstverlening.

Als externe klachtenfunctionaris vervult Maeglink hierin een onafhankelijke rol. Voor de cliënt die iets is overkomen (of voor familieleden) is het vaak een grote opluchting dat er iemand buiten de organisatie meedenkt. Het geeft vertrouwen en veiligheid: men weet dat er niet alleen via de mond van de instelling wordt gesproken, maar dat er écht ruimte is voor het eigen verhaal.

Werken vanuit mediation

Onze klachtenfunctionarissen werken altijd vanuit de principes van mediation. Dat betekent dat we luisteren naar alle betrokkenen, doorvragen waar nodig en onderzoeken of een driehoeksgesprek kan helpen. Zo’n gesprek tussen cliënt, organisatie en klachtenfunctionaris haalt vaak de angel uit de situatie. De cliënt voelt zich gehoord en serieus genomen en escalatie kan worden voorkomen.

Wat ons onderscheidt, is de combinatie van expertise die onze klachtenfunctionarissen in huis hebben. Zij zijn niet alleen officieel geregistreerd en gecertificeerd, maar ook juridisch onderlegd én ervaren mediators. Deze mix van kennis en vaardigheden maakt dat wij zowel zorgvuldig en objectief kunnen handelen, als oog hebben voor de menselijke kant van klachten.

Klachtenafhandeling als kans

Klachtenafhandeling is niet enkel een wettelijke verplichting vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz), maar vooral ook een kans om vertrouwen te herstellen en als organisatie te leren en groeien. Door patronen en signalen uit klachten te analyseren, helpen wij organisaties bovendien om structureel de kwaliteit te verbeteren en toekomstige klachten te voorkomen.

De Wkkgz biedt cliënten de zekerheid dat er een duidelijke klachtenprocedure beschikbaar is. Onze klachtenfunctionarissen zijn juridisch onderlegd, waardoor cliënten weten dat hun rechten worden gewaarborgd en organisaties erop kunnen vertrouwen dat het proces correct verloopt. Tegelijkertijd bewaken wij de balans tussen de juridische kaders en de menselijke maat, zodat klachtenafhandeling niet alleen rechtmatig maar ook empathisch is.

Wat je kunt verwachten?

Wat anderen zeggen over ons

Ontzettend goed geholpen bij mijn geschil, mocht ik in de toekomst iets vergelijkbaars hebben dan zou ik zeker nog eens aankloppen bij Maeglink

Myrte

Uitstekende service, heel prettige en kundige mediator.

Bart van Tooren

Goede ervaringen met arbeidsmediation; accuraat, empatisch en deskundig.

Maria Johanna

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek. Wij staan klaar om jou te helpen.
Dat kan op één van onze vestigingen door heel Nederland.

Mediation

Contactgegevens

Openingstijden

Meer leren?

Bekijk ook eens onze e-learning over mediation op de werkvloer!